Menu

 

Cardio Fitness

Het wordt wel eens vergeten, maar je hart is een spier. Een essentieel onderdeel om je goed te voelen is de conditie van je hart. Hoe fitter je hart is, hoe minder snel je last zult hebben van hart- en vaatziekten en hoe beter je met stress kunt omgaan.

Het doel  van Cardio fitness is een gezond en vitaal leven.

Dit kan door het onderhouden en verbeteren van hart, bloedvaten en longfunctie (het cardiovasculair systeem). Zoals alle spieren, kun je ook je hartspier trainen. Hoe sterker die spier is, hoe krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt. Dat bloed transporteert zuurstof naar je spieren en organen. Hoe meer zuurstof daar naartoe gaat, hoe beter je kunt functioneren. Door met regelmaat een bepaalde duur achterelkaar aerobe (zuurstofrijk) te trainen zal het cardiovasculair systeem sterker worden.

Na een goede aerobe training voel je je verfrist en ontspannen. Je bent vrolijker en kunt de problemen van alledag beter aan. Maar er zijn nog veel meer voordelen van een aerobe training:

·         verbeterde gezondheid

·         verbeterde hartfunctie

·         hartslag in rust

·         verlaagde bloeddruk

·         verbeterd cholesterolgehalte

·         verlaagd percentage lichaamsvet

·         vergrote longcapaciteit en -functie 

·         verhoogd energiepeil

·         verhoogd gevoel van eigenwaarde

·         verbeterde stressbestendigheid

·         verlaagde kans op depressies

·         verlaagde kans op welvaartsziektes

Train je hart

Voorkom hart- en vaatziekten

 

Hoe kun je het hart trainen?

Er zijn een aantal activiteiten die je kunnen helpen om je hart te trainen. Elke activiteit heeft voor- en nadelen. Sommige soorten trainingen zijn goed voor gevorderde sporters, terwijl andere meer geschikt zijn voor beginners.  Het belangrijkste is dat je een activiteit doet die bij je past. Om het maximum aan resultaat uit de training te halen, is het belangrijk iets te doen wat je fijn en leuk vindt.

Wij hebben een variatijd aan cardio apparatuur en  programma’s, voor iedereen is er wel een activiteit die bij je past zoals:

·         fietsen

·         hardlopen

·         wandelen

·         schaatsen

·         steppen

·         aerobics lessen

·         spinning lessen

 

Hoe vaak?

Experts adviseren om 3-5 keer per week aan aerobe trainingen te doen met een gemiddelde duur van 20-60min met een intensiteit tussen de 70 en 85% van je maximale hartslag. (vo2max)

Er zijn verschillende manieren om de juiste zone uit te rekenen. De simpelste methode is om het percentage van de maximale hartslag te berekenen. Trek je leeftijd af van het getal 220. Bereken wat daarvan 70 procent (ondergrens) en 90 procent (bovengrens) is en je hebt je trainingszone.

Het ACTIVE Team helpt u graag de juiste activiteit te kiezen, uw training zone te berekenen Het training programma samen te stellen en uw doelstellingen te behalen.

JUST DO IT

BE YOUR OWN HERO